Kā smūtiju pagatavot ne tikai garšīgu, bet arī veselīgu?

Pavasaris ir īstais laiks, kad organisms jānodrošina ar svaigiem produktiem – veikalos var just, ka tomāti beidzot atkal smaržo pēc tomātiem, un gurķi garšo pēc gurķiem. Arī dažādi zaļumi parādās no tuvākām valstīm, kas nozīmē, ka tie ir transportēti un uzglabāti mazāku laiku. Lai uzņemtu nozīmīgu zaļumu daudzumu, var taisīt salātus, bet kad salāti apnikuši – ķeramies pie visiem zināmajiem kokteiļiem jeb smūtijiem.

Smūtiju receptes ir daudz un dažādas, bet kas jāzina visiem, pirms ķerties pie tik  šķietami veselīgā dzēriena?

Sākumā, svarīgi ir tavs mērķis – uzņemt vitamīnus un minerālvielas, aizstāt ēdienreizi, tādējādi samazinot kaloriju daudzumu vai gluži otrādi – palielināt uzņemto kaloriju daudzumu. Izrietot no šiem mērķiem, pastāstīšu kas tev ir jāņem vērā, gatavojot tieši tev piemērotu un tiešām veselīgu kokteili.

Lai uzņemtu vitamīnus un minerālvielas.

  • Šim mērķim par galveno sastāvdaļu ņemam zaļumus – spinātus, zaļos lapu salātus, salātu miksu vai jebkurus citus zaļos salātus, kuri mums labāk patīk. Uz vienu kokteili aptuveni sauju.
  • Pavasaris ir īstais laiks, kad varam pievienot pirmos zaļumus, kurus var salasīt piemājas dārzā vai pļavā – gārsu, pieneņu lapas vai zaķkāpostus. Jādodas vien dabā ne tikai baudīt labo laiku, bet arī pielasīt grozu pilnu zaļumiem.
  • Ja saldētavā vēl palikušas pēdējie ogu krājumi, tad šis būtu īstais laiks sākt atbrīvot vietu jaunajai ražai. Kokteilim var pievienot dažādas ogas.
  • Lai kokteilis būtu šķidrākas konsistences, tam var pievienot dzeramo ūdeni, mazliet pievienot citrona sulu vai pievienot svaigi spiestu apelsīna sulu (vēlams spiest sulu pašiem).
  • Bet tiem, kuriem kokteili prasās saldāku, var pievienot banānu, iepriekš izmērcētas dateles vai ananasu.

Mazkaloriju kokteilis.

Ja vēlaties ēdienreizi aizstāt ar kokteili, jāizvairās no gatavajiem smūtijiem, kuros ir daudz kaloriju un arī cukura. Arī gatavojot pašiem kokteili jāizvēlas produkti, kuri satur maz kaloriju, bet daudz uzturvielu.

  • Arī šim kokteilim par pamatu ņemam zaļumus – kādi vien tīk. Aptuveni sauju, var arī vairāk.
  • Lai iegūtu dzeramu konsistenci, pievieno dzeramo ūdeni ar mazliet citrona sulu vai nomizotu gurķi.
  • Lai kokteilis ilgāk sniegtu sāta sajūtu, tam var pievienot vājpiena biezpienu, paniņas vai bezpiedevu dzeramo jogurtu. Tādā veidā tiks uzņemtas olbaltumvielas, bet maltīte būs bez taukiem, līdz ar to izpaliks liekas kalorijas.
  • Šo kokteili var taisīt gan sāļu – pievienojot maziet sāli, garšvielas – gan saldu – pievienojot pusi banāna vai kādas 2 iepriekš izmērcētas dateles, vai ēdamkaroti agaves sīrupa vai medus.
  • Bet jāņem vērā, ka 1 ēdamkarotē medus ir ~64kcal, pusē banāna ~50kcal tapēc saldajā kokteilī kalorijas būs mazliet vairāk, tapēc īsti pirms miega šo nebūtu ieteicams dzert.

Kalorijām bagātais kokteilis

  • Šo kokteili var izmantot kā ēdienreizes aizstājēju aizņemtie, kuri nepaspēj uztaisīt, piemēram, pusdienas. Bet šo noteikti nevajadzētu izvēlēties, ja mēģini tikt vaļā no liekajiem kilogramiem!
  • Arī šim kokteilim var pievienot zaļumus, bet var izmantot arī dažādas ogas vai augļus, piemēram, banānu.
  • Lai nodrošinātu nepiesātinātās taukskābes, kokteilim var pievienot avokado, zemesriekstu sviestu vai kādus citus riekstus.
  • Lai iegūtu dzeramu konsistenci, kokteilim pievieno pienu, riekstu dzērienus vai kādu sulu.
  • Pēc treniņiem šādu kokteili var papildināt ar proteīna pulveri, biezpienu vai kādu citu olbaltumvielu avotu. (Derēs tiem, kuri grib palielināt ķermeņa masu!)

Izvēlies sev piemērotu kokteili, palielini uzņemto zaļumu daudzumu un lai veselīgs pavasaris!

 – Topošā uztura speciāliste Inese Liepiņa

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s