Limfātiskā sistēma un uzturs

Mēs visi zinām, ka mums ir asinsvadi un kur tie ir izvietoti mūsu organismā. Bet daudz retāk tiek pieminēta limfātiskā sistēma – līdzīgi kā asinsvadi, arī limfvadi ir izvietoti visā mūsu ķermenī, un to galvenā funkcija ir transportēt limfu pa visu organismu. Limfa satur limfocītus, kas nodrošina organisma aizsargspējas, atbrīvojot organismu no toksīniem, nevajadzīgiem gala produktiem  un citām nevēlamām vielām. [1] Limfātiskā sistēma kopā ar orgāniem, kas tajā ietilpst (liesa, aizkrūtes dziedzeris, mandeles), nodrošina organisma imunitāti. Bet tā nav vienīgā limfātiskās sistēmas funkcija – tajā tiek arī uzsūkti tauki, kas pēc tam tiek nogādāti asinsritē. [2] (Vairāk par mehānismu.)

lymphatic-system-over-blood-system5

Foto: http://lymphatictherapy.co.za/

Ir dzirdēts un runāts par to, ka fiziskās aktivitātes, masāžas, limfodrenāžas procedūras nodrošina labāku limfas atteci. Bet šoreiz apskatīsimies, kāda ir uztura saistība ar limfātisko sistēmu. Ne tikai tai ir tieša saistība ar uzturvielu transportu, bet tiek uzskatīts, ka ar uzņemto uzturu  var būtiski ietekmēt limfātiskās sistēmas darbību. Kas tad mums būtu jāēd, lai uzlabotu ne tikai limfātiskās sistēmas darbību, bet arī palīdzētu organisma imūnajos procesos?

Tiek uzskatīts, ka diēta, kura ir uzturvielām bagāta un kura satur maz ķīmisku savienojumu, nodrošina labāku limfātiskās sistēmas darbību. Tā saucamie „pretiekaisuma produkti” ir bagāti ar uzturvielām, antioksidantiem, un tie palīdz organismam cīnīties ar „sliktajiem” – brīvajiem radikāļiem (izraisa oksidatīvo stresu). Tātad, daži no produktiem, kurus iekļaut ikdienas ēdienkartē:

  • zaļo lapu dārzeņi,
  • krustziežu dzimtas augi (brokoļi, kāposti, ziedkāposti),
  • ogas (īpaši savvaļas/meža),
  • omega 3 avoti – lasis, jūras zivis,
  • rieksti un sēklas,
  • garšaugi un garšvielas (ingvers, kurkuma, ķiploks, čili pipars u.c.). [4]

 

Kopsavilkums:

  • Limfātiskā sistēma nodrošina oranisma imunitāti un piedalās tauku metabolismā.
  • Organismā nonākuši nevajadzīgie savienojumi (toksīni, baktērijas, vīrusi) pateicoties limfātiskajai sistēmai tiek izvadīti no organisma.
  • Uzņemot nepārstrādātu, svaigu ēdienu, kas ir uzturvielām bagāts, imūnajai sistēmai var palīdzēt tikt galā ar šiem nevajadzīgajiem savienojumiem, kurus mēs ikdienā uzņemam ne tikai ar pārtiku, bet arī no gaisa un ūdens.

Praktiski ieteikumi:

  • Pirms/pēc katras pārstrādātas, ne tik veselīgas maltītes palīdzi savam organismam tikt ar to galā un apēd svaigus salātus vai sauju ogu.
  • Ja ir iespējams, izvēlies pārtikas produktus no zināmiem avotiem. Ziemā labāk iegādāties saknes, augļus ar biezu mizu, ko var nomizot, tādējādi samazinot iespējamību uzņemt nevajadzīgos ķīmiskos savienojumus.
  • Pagatavojot ēdienu mājās, nebaidies izmantot dažādus garšaugus un garšvielas. Ne tikai tie uzlabos garšu, bet tiks arī uzņemti antioksidanti un citi organismam vērtīgi savienojumi.
  • Protams, nedrīkst aizmirst arī fiziskās aktivitātes – kustoties muskuļiem, limfvadi tiek saspiesti un limfas attece uzlabojas, nodrošinot nevajadzīgo savienojumu izvadīšanu no organisma.

-Topošā uztura speciāliste Inese Liepiņa

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s